Czy wiesz jak zadbać o swoje serce?

Normalne ciśnienie krwi wynosi do 130 na 80 mmHg. Wyższe wartości wymagają konsultacji z internistą lub kardiologiem. W zależności od poziomu ciśnienia krwi, lekarz może zalecić zmianę stylu życia, ograniczenie soli i jeden lub więcej specjalnych leków, tylko wtedy, gdy jest to absolutnie konieczne. Nieprzestrzeganie środków i leków, w połączeniu ze stale podwyższonym ciśnieniem krwi powyżej normy, zwiększa ryzyko rozwoju chorób nerek, mózgu i układu krążenia.

Cholesterol całkowity powinien wynosić do 200 mg/dl. Frakcja LDL (popularnie nazywana złym cholesterolem) ma optymalną wartość do 100 mg/dl. Frakcja HDL (popularnie nazywana dobrym cholesterolem) ma optymalną wartość powyżej 50 mg/dl. Wartości te utrzymuje się poprzez ćwiczenia fizyczne, zbilansowaną dietę, spożywanie ryb (najlepiej oceanicznych, dwie porcje tygodniowo), dużą ilość warzyw, unikanie stresu i kontrolowanie patologii, które mogą dawać wyraźne wzrosty cholesterolu (np. zaburzenia tarczycy).

Regularne ćwiczenia pomagają zachować dobre zdrowie

Nawet po ostrym zawale serca zaleca się ćwiczenia fizyczne. Po epizodzie migotania przedsionków – tak samo. Sport u osób ze zdiagnozowanymi schorzeniami powinien być uprawiany po dokładnej konsultacji z lekarzem. Intensywny sport, u osób bez znanych patologii, najlepiej uprawiać po dokładnej konsultacji kardiologicznej, wykluczając różne stany, które mogą stanowić poważne problemy (np. zespół Brugadów). Ćwiczenia zoptymalizują ciśnienie krwi, puls, cholesterol i utrzymają naczynia krwionośne w prawidłowych parametrach. Uważaj, bez właściwej diety i odpowiedniego odpoczynku sam sport nie zdziała cudów.

Czy wiesz jak zadbać o swoje serce?

Każdy, bez względu na wiek, potrzebuje kontroli kardiologicznej, podczas której mierzy się ciśnienie krwi, wykonuje elektrokardiogram i w razie potrzeby echokardiogram. Dlaczego? Zdarzają się przypadki zespołów, które mogą prowadzić do potencjalnie śmiertelnych zaburzeń rytmu. Diagnozowanie ich i edukowanie pacjentów w ogromnym stopniu przyczynia się do zdrowia danej społeczności. Zdarzają się przypadki genetycznie uwarunkowanych kardiomiopatii przerostowych odpowiedzialnych za liczne nagłe zgony – tu konsultacja mogłaby wyjaśnić sprawę i zapobiec tragicznym skutkom w młodym wieku.

Kluczem do odżywiania jest dawkowanie

Nie ma pokarmów o negatywnym wpływie na serce. Te, które są zdrowe, będą zdrowe dla całego organizmu. Posiłek bogaty w warzywa i owoce, z odrobiną białego mięsa lub ryby, z nasionami w niewielkich ilościach, z tłuszczami roślinnymi (tu uwaga, bez przesady) i mniejszą ilością tłuszczów zwierzęcych, z czerwonym winem teraz i wtedy, z umiarem we wszystkim, z dobrym humorem i nawet kontrolowanymi poślizgami na małe przyjemności czasami, znaczy bardzo wiele w równaniu zdrowia. Osoby z wysokim ciśnieniem krwi lub niewydolnością serca muszą drastycznie ograniczyć spożycie soli.

Cukier, zwłaszcza biały, jest szkodliwy dla całego organizmu. Są napoje gazowane lub owocowe, tzw. naturalne, z dużą ilością cukru. Na świecie są setki milionów przypadków cukrzycy, która jest uważana za odpowiednik zawału serca, jeśli chodzi o ryzyko chorób układu krążenia. Małe dzieci są bombardowane przesłodzonymi napojami gazowanymi, słodyczami, wszelkimi słodyczami. To eksplozja otyłości wszędzie. Należy ograniczyć spożycie cukru, a sztuczne słodziki nie są optymalnym rozwiązaniem, ponieważ również zwiększają ryzyko sercowo-naczyniowe.

Zrezygnuj z używek

Tytoń przyspiesza miażdżycę, czyli proces, który powoduje zatykanie naczyń krwionośnych. Blaszki miażdżycowe tworzą się w tętnicach wieńcowych i zmniejszają perfuzję mięśnia sercowego, co może prowadzić do zespołu wieńcowego, gdy blaszka się zdestabilizuje; tworzą się w tętnicach szyjnych i powodują straszne zawroty głowy z powodu zmniejszonego dopływu krwi do mózgu; tworzą się w tętnicach kończyn dolnych i powodują arteriopatię przerywaną (obliteracyjną, o różnych klasach nasilenia), itd.

Tytoń poważnie uszkadza płuca, mózg, żołądek. Alkohol jest kardiotoksyczny, ale tutaj zależy to od dawki. 20 – 30 gramów alkoholu dziennie działa kardioprotekcyjnie, obniżając ryzyko zawału serca; obniża również ryzyko udaru mózgu.